På KOMPRIMERA är vårt mål att alltid bygga långvariga kundrelationer. För oss är det viktigt att våra besökare och kunder litar på oss. Vi tar vår datasäkerhet på största allvar och skulle aldrig dela med oss av vår kundinformation till ett annat företag.
I policyn förklarar vi hur vi samlar in och använder personlig information. Vi förklarar även hur du kan begära ut, ändra eller ta bort din personliga information. Våra processer och IT-system följer de linjer som är bestämda i den nya lagen GDPR, Dataskyddsförordningen som trädde i kraft den 25e maj 2018. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på komprimera.se/integritetspolicy Läs mer om GDPR på Datainspektionens webbplats
Denna integritetspolicy gäller endast komprimera.se och inte webbplatser som ägs av tredje part. Länkar på komprimera.se som går till andra webbplatser har sin egen sekretesspolicy. Du bör därför alltid läsa sekretesspolicyn på webbplatsen du besöker.
Personuppgiftsansvarig / personuppgiftsbiträde
Personuppgiftsansvarig är KOMPRIMERA I NORDEN AB, 559288-0990. Behandling av uppgifterna kan ske av oss eller av någon av våra leverantörer.
När vi samlar in personuppgifter:
1. När du som kund anger dina kontaktuppgifter såsom namn, företag, adress, mailadress och telefonnummer. 2. När vi har kontakt med dig som kund och dokumenterar kommunikationen via telefon, mail, fysisk kontant och sociala medier. 3. När du som kund besöker vår webbshop 4. När du ansöker en tjänst hos oss.
Ändamålet med informationen vi samlar in:
1. Hantering av beställningar
Det här fallet av informationsinsamling behandlar leverans (inklusive avisering och kontakter rörande leveransen) och hantering av reklamations- och garantiärenden. För företag innefattar detta kontaktuppgifter såsom ansvarig medarbetares namn, e-postadress hos företaget samt telefonnummer. För privatpersoner samlar vi in kontaktuppgifter såsom namn, e-postadress, adress och telefonnummer.
2. Hantera bokningar av tjänster
Den här informationsinsamlingen behandlar bokning leverans/inbärning. För företag innefattar detta kontaktuppgifter såsom ansvarig medarbetares namn, e-postadress hos företaget samt telefonnummer.
För privatpersoner innefattar det kontaktuppgifter till privatkunder såsom namn, e-postadress, adress och telefonnummer.
Laglig grund: För att kunna fullgöra köpeavtalet. Informationen lagras och bearbetas både genom rättsligt stöd av ett bindande avtal och/eller berättigat intresse.
Lagringstid:
Företag/Kundkontaktinformationen: Tidsperioden för datalagring är baserad på hur ofta våra kunder handlar hos oss och den garantitid som våra produkter har (minst 3 år -max 30 år). Kundkontaktinformation sparas i upp till 4 år, och därefter anonymiseras den. Denna process sker månadsvis. Kundkontaktinformation som är äldre än 4 år med öppna saldon kommer att vara orörd och utvärderas för anonymisering igen nästa morgon.
För privat personer: Till dess att vårt åtagande gentemot dig som konsument och dess beställning är genomförd (levererad, betalad, reklamations- och även garantiperioden är över, och därefter i max 36 månader.
3. Presentera anpassad information
Baserat på de uppgifter vi samlar in (t.ex. köphistorik, ålder, kön och angivna preferenser) gör vi en analys på företags- och individnivå som kan resultera i att du sorteras in i en kundgrupp (s.k. kundsegment eller branschtyp) eller får en unik profil. Insikterna från analysen ligger till grund för dina personliga och relevanta erbjudanden. Denna information används sedan som underlag vid skapandet av olika marknadsaktiviteter, såsom e-post, digitala annonser i olika medier. För detta samlar vi in Namn, Användarnamn, Kön, Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer), Köphistorik, Köp- och användargenererade data (t.ex. klick- och besökshistorik på vår hemsida och i de medier som är i direkt relation med våra digitala kanaler såsom; Google, Bing, Sociala medier, digitala nätverk för annonser samt våra egna och externa kundundersökningar).
Laglig grund: Berättigat intresse – Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och våra kunders berättigade intresse av att utvärdera, utveckla och förbättra vårt erbjudande, våra kanaler och IT-system. Laglig grund för att kunna skicka ut ett nyhetsbrev. Informationen lagras och bearbetas genom rättsligt stöd av ett bindande avtal.
Lagringstid:
Företag/Kundkontaktinformationen: Tidsperioden för datalagring är baserad på hur ofta våra kunder handlar hos oss och den garantitid som våra produkter har (minst 3 år -max 30 år). Kundkontaktinformation sparas i max 4 år, och därefter anonymiseras den. Denna process sker årsvis. Kundkontaktinformation som är äldre än 4 år med öppna saldon kommer att vara orörd och utvärderas för anonymisering igen nästa morgon.
För privat personer: Till dess att vårt åtagande gentemot dig som konsument och dess beställning är genomförd (levererad, betalad, reklamations- och även garantiperioden är över, och därefter i max 36 månader.
4. Utvärdera och utveckla vårt erbjudande
Utveckling av vår hemsida och dess funktioner såsom; användarvänlighet, information, och produktpresentation och funktioner kopplat till ex. mina sidor. Bidra till att säkerställa våra logistiska processer och prognoser för lagerhållning. Bidra till att skapa underlag för våra IT-system i syfte att generellt höja säkerheten för våra kunder, leverantörer och samarbetspartners. Bidra till utveckling av vårt sortiment baserat på de uppgifter vi samlar in (tex. köphistorik, storlek på företag, kundsegment och geografiskt läge) sorteras in sedan i olika branschtyper och kundkategorier. Datan används sedan till analyser för företagsutveckling.
Det vi samlar in är korrespondens och feedback avseende våra tjänster, produkter och service. Information om hur du har integrerat med oss. Teknisk data rörande enheter som används och dess inställningar (tex. domän, enheter, webbläsarinställningar, operativsystem).
Laglig grund: Berättigat intresse – behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt och våra kunders berättigade intresse av att utvärdera, utveckla och förbättra vårt erbjudande, våra kanaler och IT-system
Lagringstid:
Företag/Kundkontaktinformationen: Tidsperioden för datalagring är baserad på hur ofta våra kunder handlar hos oss och den garantitid som våra produkter har (minst 3 år -max 30 år). Kundkontaktinformation sparas i upp till 4 år, och därefter anonymiseras den. Denna process sker årsvis. Kundkontaktinformation som är äldre än 4 år med öppna saldon kommer att vara orörd och utvärderas för anonymisering följande år.
För privat personer: Till dess att vårt åtagande gentemot dig som konsument och dess beställning är genomförd (levererad, betalad, reklamations- och även garantiperioden är över, och därefter i max 36 månader.
Vilka vi kan behöva dela uppgifter med:
I vissa fall måste vi dela med oss av dina personuppgifter. När vi gör detta blir företaget ett s.k. personuppgiftsbiträde för oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar informationen för vår räkning och enligt våra instruktioner. Vi har personuppgiftsbiträden som hjälper oss med:
1. Transporter (logistikföretag och speditörer).
2. Betallösningar (banker och andra betaltjänstleverantörer).
3. Marknadsföring (sociala medier).
4. IT-tjänster (företag som hanterar nödvändig drift, teknisk support och underhåll av våra IT-system).
De tillfällen då personuppgifter delas med företag (personuppgiftsbiträden) så sker detta endast för att vi ska kunna uppfylla våra åtaganden till dig som kund. Tex. att leverera en vara eller lojalitetsprogrammets medlemsvillkor. Vi kontrollerar alltid personuppgiftsbiträdet att de kan lämna tillräckliga garantier för att dina personuppgifter ska hanteras korrekt. Vi har alltid skriftliga avtal med våra personuppgiftsbiträden där de garanterar säkerheten för de personuppgifter de behandlar.
I vissa fall kommer vi att vi dela dina personuppgifter med företag som är självständigt personuppgiftsansvariga. Att företaget är självständigt personuppgiftsansvarig innebär att det inte är vi som styr hur informationen som lämnas till företaget ska behandlas. Självständiga personuppgiftsansvariga som vi delar dina personuppgifter med är:
1. Statliga myndigheter (polisen, skatteverket eller andra myndigheter) om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller vid misstanke om brott.
2. Företag som ombesörjer allmänna varutransporter (logistikföretag och speditörer).
3. Företag som erbjuder betallösningar (banker och andra betaltjänstleverantörer).
När dina personuppgifter delas med ett företag som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller det företagets integritetspolicy och personuppgiftshantering.
Här behandlar vi dina uppgifter:
Vårt mål är att alla kontaktuppgifter ska behandlas inom EU/EES. Våra egna IT-system är alla förlagda inom EU/EES. Vid vissa tillfällen, ex vid systemsupport, underhåll och utveckling kan vi dock vara tvungna att flytta informationen till länder utanför EU/EES om ett personuppgiftsbiträde antingen själv eller underleverantör lagrar information utanför EU/EES. Biträdet får i dessa fall endast ta del av den information som är relevant för ändamålet. Oavsett i vilket land dina kontaktuppgifter behandlas vidtar vi alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att skyddsnivån är densamma som inom EU/EES.
Dina rättigheter:
I vårt mål att skapa långvariga kundrelationer är det viktigt för oss att du som kund enkelt begära ut den information vi har lagrat om dig, ett s.k. registerutdrag. Detta gör du enkelt genom att maila dina uppgifter till info@komprimera.se. För att säkerställa att vi lämnar ut korrekt information till rätt person behöver vi en kopia på ditt pass alternativt körkort.
Du har även rätt att begära att vi tar bort all din information, s.k. rätt till radering. Vänligen observera att företagskunder kontaktuppgifter ses över och anonymiseras efter 4 år om ingen transaktion har skett under 4 år. För privatpersoner gäller samma process förutsatt att alla åtaganden mellan KOMPRIMERA och privatpersonen är avslutade.
Om du endast vill ändra dina kontaktuppgifter, eller till exempel avsäga dig marknadskommunikation såsom nyhetsbrev osv. kan du göra detta genom att avregistrera dig på nyhetsbrevet eller kontakta oss.
Datainspektionen är ansvarig för att övervaka tillämpningen av lagstiftningen och den som anser att ett företag hanterar personuppgifter på ett felaktigt sätt kan lämna in ett klagomål till Datainspektionen.